توانمند سازی زنان در سراسر افغانستان 

زنانه نباش!

انیتا حیدری- یکی از بنیانگذارن زنان جوان برای تغییر

“زنانه نباش” معکوس مردانه بودن است و اصطلاحی است که برای  دشنام گفتن استفاده می شود. در ادبیات ما زنانه بودن به معنی ناتوانی و احساساتی بودن  است و مردانه بودن به معنی توانمندی  و عاقل بودن است. اصطلاح ” زنانه نباش ” را اکثر مردم در زنده گی روزانه و در موارد مختلف استفاده می کنند. مثلا اگر یک مرد احساساتی ررفتار کند و یا در کارهای خانه همکاری کند با برچسپ زنانه بودن تمسخر خواهد شد.

برداشت و تعبیر مردم از زنانه بودن چیست و وقتی مردم  می گویند که “زنانه نباش” منظورشان چیست ؟

مردم از دختران و زنان انتظار دارند که احساسات خود را ابراز نکنند و خاموش باشند. مردم زن را چون یک شی ویا اسباب خانه تلقی می کنند که ناتوان و ضعیف است و جای در بیرون از خانه ندارد.

حتی از زمان کودکی به پسر ها گفته می شود که ” دختر خو نیستی که گریان می کنی.” این تلقی و ذهنیت هم برای مردان و هم برای زنان مشکل ساز است چون  زنان همیشمه با این عقیده بزرگ می شوند که آنها ضعیف هستند و  بسیاری از کار ها را کرده نمی توانند، در حالی که مردان با این  ذهنیت کلان می شوند که باید همیشه قوی باشند و حتی کار هایی را کنند که توانایی آن را ندارند.  این می تواند باعث فشار روانی برای مردان باشد. علاوه بر این، مردان نمی توانند احساسات خود را به صورت معقول و سالم بروز دهند به خاطر اینکه همیشه برایشان تلقین شده که بروز احساسات کار منفی و نشانه ضعف است که از زنان سر می زند.

علاوه بر اینکه زنان موجودات احساساتی پنداشته می شوند احساسات شان حقیر و ناچیز شمرده می شود که کسی برای شنیدن آن وقت ندارد پس بهتر است که زنان یاد بگیرند تا  خاموش باشند و صبر پیشه کنند. بنابراین زن که بردبار نباشد مایه ننگ خانه و خانواده است. از طرف دیگر به مردان یاد داده می شود که اگرمشکلات روزانه بر  آنان فشار آورد لب به شکایت نگشاید. و حتی اگر زنش را لت و کوب  کند قابل درک است چرا که مردانگیش آن را ایجاب می کند اما احساسات خود را بروز دادن و از روزگار شکایت کردن ننگی است که نباید از یک مرد سر بزند. با این طرز فکر خشونت به کودکان  خانه آموزش داده می شود و دور باطل خشونت خانوادگی بار هادر بسیاری از خانواده ها تکرار می شود.

گریه کردن یکی دیگر ازاعمالی است که زنانه پنداشته می شود در حالیکه گریه کردن راهی است برای رفع  پریشانی و فشار روانی. بنابراین اگر مردی گریه کند ناتوان و عاجز است که لیاقت عزت و احترام اجتماعی را ندارد. ولی برعکس اگر دختر کاری قابل ملاحضه انجام دهد می گویند که آفرین این کاری که کردی مردانه بود.  اصطلاح” مردانه بودن ” در ادبیات ما  مفهوم مثبت دارد و به معنای شهامت و دلیری است  که همیشه از مردان توقع می رود. وقتی برای تشویق یک دختر به او می گویند که کارت مردانه بود این  مفهوم ر ا می رساند که کاری را که این دختر انجام داده بیش از حد توانش بوده  که معمولا از هر دختری انتظار نمی رود که آن را انجام بدهد.  بنا بر این این اصلاح می تواند باعث خرسندی یک دختر شود هر چند که جنستیش را حقیر نشان می دهد.

 باید به زنان و مردان به عنوان افراد نگاه کرد.  همه زنان اشخاص بدون توانایی فکری  و احساساتی نیستند همان گونه که همه مردان انسان های بی احساس  و عاری از خطا های فکری  نیستند.

پس باید مردان و زنان هردو بیاموزند که چطور به  یکدیگر احترام بگذارند چون هیچ کدام به یکدیگر برتری ندارند.

چند قطره اشک اگر می تواند جاگزین شلاق بر یک انسان دیگر شود نشانه توانمدی است نه ناتوانی.

8 مارچ آغاز است نه پایان.

 
Home برنامه ها زنانه نباش!